Paltamon vanha kirkko

Paltamon vanha kirkko

Paltaniementie 851, 87850 Paltaniemi

6.6. - 14.8.2022 ma - su klo 12 - 18

Kuvakirkossa ei ole lämmitystä, jonka vuoksi se on talvisin avoinna vain tilauksesta. Kirkossa ei ole äänentoistojärjestelmää, ja siellä on mekaaninen harmooni. Kirkon läheisyydessä ei ole inva-WC:tä. Kirkkoon mahtuu noin 800 henkilöä.

Kirkon varaukset hoidetaan Kajaanin seurakunnan kirkkoherranviraston kautta, puh. (08) 61721.

Oulujärven rannan lähellä sijaitseva kirkko valmistui 1726. Kirkko vihittiin käyttöön kynttilänpäivänä 1727, mutta sisustus valmistui vasta vuonna 1781.

Kirkko on tasavartinen ristikirkko, jonka kuoriosa on kolmitaitteinen. Länsipäässä on matala torni, joka alun perin tarkoitetiin kellotorniksi. Kellot olivat kuitenkin liian raskaat, joten niille jouduttiin rakentamaan oma, barokkityylinen kellotapuli, joka valmistui 1769.

Kirkon nykyinen ulkoasu: empiretyylinen okran keltaiseksi maalattu vaakavuoraus ja segmenttikaariset ikkunat ovat peräisin1840-luvulta.

Kuvakirkko –nimi juontuu kirkkosalin laakeassa lautaholvissa olevista maalauksista. Seinä- ja kattomaalaukset ovat kehystetty rokokooaiheisilla kehyksillä ja ne on yhdistetty toisiinsa kukkaköynnöksin. Maalaukset esittävät Vanhan ja Uuden testamentin keskeisiä tapahtumia. Kuvat ovat kuuluisan vihantilaisen kirkkomaalarin Emanuel Granbergin käsialaa. Parhaiten säilynyt maalaus on pääoven yläpuolella oleva "viimeinen tuomio", jonka yläosa kuvaa taivasta ja alaosa helvetin kurjuutta. Huomattavan suuri osa maalauksen alapuolesta on kuitenkin poistettu, koska se lienee järkyttänyt seurakuntalaisia.

Maalauksia on restauroitu pariin otteeseen. Vuonna 1851 yritettiin entistää kolmea, saarnastuolin ja alttarin välillä sijaitsevaa maalausta, mutta siinä epäonnistuttiin ja maalaukset menettivät alkuperäisen loistonsa. Vuosina 1937-42 tehty restaurointi onnistui paremmin.

Alttaritaulun on maalannut maamme ensimmäinen naismaalari Margareta Capsia. ja se saatiin kirkkoon jo vuonna 1727. Alttaritaulu kuvaa pyhää ehtoollista.

Paltaniemen kirkonkellot ovat ainoat ensimmäisistä kirkoista säilyneet esineet. Ne on valettu vuosina 1622 ja 1685.

Kirkon ja kellotapulin eteläpuolella on kirkkotarhan vanhin, lähes kokonaan käytöstä poisjäänyt osa, jossa on myös pieni pyramidikattoinen kihlakunnantuomari C.P. Flanderin hautakappeli. Kirkon pohjoispuolella on paikalle vuonna 1826 siirretty Keisarin talli.

Kirkon edessä sijaitsee myös katovuosina 1866 - 1868 nälkään kuolleiden muistolle pystyttetty paasi.

Kuvakirkon ympärillä on vanha hautausmaa, jota nimitetään myös vainajien varvikoksi. Hautausmaalla on myös Eino Leinon vanhempien ja kolmen siskon hauta.

Kajaanin seurakunta vuokraa Paltaniemen kirkkoa ja se on suosittu kesäisten vihkitilaisuuksien pitopaikkana.

Pysäköinti Pysäköinti
wc wc