Paltamon seurakunta

Paltamon seurakunta, kainuun vanha emäseurakunta, sijaitsee Oulujärven pohjoisrannalla, Kainuussa. Paltamon ev.lut seurakunta kuuluu Kuopion hiippakuntaan. Vuonna 2016 seurakuntaan kuului 2778 paltamolaista.

Paltamon seurakunnan kirkkoherranvirasto

Tilojen ja toimitusten kuten kasteen, vihkimisen ja hautauksen ajanvaraukset, haudan hoitopalvelut ja muu yleisinformaatio seurakunnasta.

Virkatodistusten ja sukuselvitysten laatiminen on siirtynyt 1.4.2022 alkaen Kuopion aluekeskusrekisterin hoidettavaksi.

Työntekijöiden yhteystiedot löytyvät yhteystiedot -sivulta

Käyntiosoite: Puolangantie 14

Postiosoite: Kirkkokuja 1, 88300 Paltamo

Puh. 044 597 4753
Sähköpostiosoite: paltamo.khranvirasto(at)evl.fi

Viraston aukioloajat
ma, to klo 9 - 12

LASKUTUSOSOITE:

Verkkolaskuosoitteen tiedot

Verkkolaskutusoperaattori: CGI

Välittäjätunnus: 003703575029

VERKKOLASKUOSOITE: 003701888128

Paperilaskujen osoite:

Kirkon Palvelukeskus/Paltamon seurakunta

PL 5018

02066 DOCUSCAN

Sähköpostiosoite laskuille:
kkr.pl5018@xbs-salo.com

Jäsenrekisterin hoito ja virkatodistukset

Seurakuntamme jäsenrekisterinasiat hoitaa 1.4.2022 alkaen Kuopion aluekeskusrekisteri. Aluekeskusrekisteri hoitaa avioliiton esteiden tutkinnat, virkatodistusten ja sukuselvitysten laatimisen sekä kirkollisten toimitusten rekisteröinnin (kaste, avioliittoon vihkiminen, kirkkoon liittyminen).

Aluekeskusrekisterit laativat niiden seurakuntiin kuuluvista jäsenistä katkeamattomat sukuselvitykset koko Suomen ev.lut. kirkon jäsenyysajalta. Todistuksia ei pääsääntöisesti enää tilata erikseen muista seurakunnista.

Virkatodistuksen tilaaminen netin kautta

Tilaa virkatodistus/sukuselvitys yksityisille henkilöille tästä

Tilaa virkatodistus/sukuselvitys yrityksille ja yhteisöille tästä

lomake on poissa käytöstä 4.3. lähtien ja sitä voi käyttää seuraavan kerran 8.3. klo 16.

Virkatodistuksen voi tilata Kuopion aluekeskusrekisteristä puhelimitse 010 5733 100

Virkatodistusmaksut

Kirkkolain (652/2023) 8 luvun 13 §:n 2 momentin mukaan kirkkohallitus määrää kirkonkirjojen tietojen luovuttamisesta seurakunnalle ja keskusrekisterille perittävän maksun.

Voimassa oleva hinnasto

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus