Hautaan siunaaminen

" Jos ahdistuksen tie on edessämme,

myös silloin Kristus meitä kuljettaa.

Annamme Isän käsiin elämämme.

Hän itse meille rauhan valmistaa."

(Virsi 600:1)

Paltamon seurakunta on tukena surussa ja apuna käytännön järjestelyissä. Siksi hautajaisia järjestävää pyydetään Paltamossa ottamaan yhteyttä seurakunnan kirkkoherranvirastoon. Kirkkoherranvirastossa on saatavana "Kirje surukotiin" - opasvihkonen, jossa selvitetään yksityiskohtaisemmin käytäntöön liittyviä asioita.

Läheisen ihmisen menettäminen on raskasta. Surun keskellä tunnemme niin kipeästi elämän rajallisuuden. Ystävien ja läheisten tuki on tärkeä. Myös seurakunnan työntekijät ovat apuna ja tukena hautajaisiin liittyvissä asioissa. Heiltä saat myös keskusteluapua surun keskellä.

Siunaaminen voi tapahtua kirkossa tai haudalla. Jos vainajan on tuhkattu, uurnaa laskiessa voidaan pitää maahan kätkemisen -rukoushetki, jonka kaava löytyy virsikirjan liiteosasta. Maahankätkemisen voi toimittaa itse, tai sitä pitämään voi pyytää seurakunnan työntekijää.

Muistotilaisuuden voi halutessaan pitää seurakuntakeskuksessa, muussa soveltuvassa paikassa tai  kotona

Surutyö

Surun käsitteleminen ja läpikäyminen vaatii aikaa. On tärkeää, että surevalla on ympärillään ystäviä, jotka jaksavat kuunnella ja olla vierellä. Myös seurakunnan työntekijät haluavat auttaa eteenpäin. Seurakunnan sururyhmissä voi käydä läpi menettämisen tuomia ajatuksia ja tunteita  toisten surevien kanssa.

Kirkon kuvpankki/Björn Solatie

Kirkon kuvapankki/Björn Solatie