Jumalanpalvelukset

Messu, eli ehtoollisjumalanpalvelus on seurakunnan elämän keskus. Sunnuntain, Herran päivän juhlana se julistaa Kristuksen ylösnousemusta.

Messun ytimenä ovat Jumalan sana ja sen saarna sekä ehtoollisen sakramentti. Niihin kytkeytyvät seurakunnan rukous, tunnustus ja ylistys.

Paltamon kirkossa on jumalanpalvelus joka sunnuntai klo 10. Ristijärven kirkossa jumalanpalvelus sunnuntaisin klo 13. Noin kerran kuussa vietetään jumalanpalvelusta myös Kontiomäen seurakuntakodissa klo 12.

Ehtoollinen

Messu tarkoittaa jumalanpalvelusta, jossa vietetään ehtoollista. Ehtoollisessa otamme vastaan Kristuksen ruumiin ja veren leivässä ja viinissä. Samme omistaa itsellemme Kristuksen pelastustyön. Kaikki Paltamon seurakunnassa käytetyt ehtoollisleivät ovat gluteinittomia. Pyynnöstä saatavana on myös alkoholitonta ehtoollisviiniä.

Lasten ehtoollinen

Lasten ehtoollinen tuli Suomen luterilaisessa kirkossa mahdolliseksi vuonna 1979. Kastettu lapsi, jolle on opetettu ehtoollisen merkitystä, voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan konfirmoidun kirkon jäsenen kanssa. Lapsen osallistumisessa ehtoolliselle tärkeintä on se, että hän ymmärtää, ettei ehtoollisessa ole kysymys tavallisesta syömisestä ja juomisesta, vaan siinä on kysymys yhteydestä Jeesukseen ja Jumalan rakkauteen.

Musiikki

Musiikki eri muodoissaan: soitettuna, yhteisenä virsilauluna ja kuoroesityksinä, on oleellinen osa jumalanpalvelusta. Jumala hoitaa meitä sanalla, sakramenteilla ja sävelillä.

Paltamon seurakunnassa käytetään sävelmäsarjaa numero kaksi. Sävelmäsarjat löytyvät virsikirjan takaa, liiteosasta.