Paltamon kirkko

Puolangantie 14, 88300 Paltamo

Paltamon kirkko on Paltamon seurakunnan pääkirkko.

Kirkko vihittiin käyttöön 4. elokuuta 1946. Kirkon rakentaminen sodan jälkeisessä puutteen ajassa on ollut todella suuri voiman näyttö seurakuntalaisilta.

Valkoiseksi rapattu tiilikirkko on Arkkitehti Ilmari Launiksen suunnittelema. Se on tyypiltään kolmilaivainen hallikirkko. Pääsisäänkäynti on itäpäädyssä ja kuoriosa länsipäädyssä. Kellotapuli kohoaa suoraan pääsisäkäynnin yläpuolella. Kiron kello on peräisin Konevitsan luostarista. Seurakunta osti tämän, vuonna 1875 valetun noin 900 kg:n painoisen kellon, 25 000 markalla sodan jälkeen.

Alttaritaulun on maalannut paltamolaissyntyinen taiteilija Toivo G. Tuhkanen. Vuonna 1947 valmistunut alttaritaulu esittää Kristuksen taivaaseenastumista. Kangasalan urkutehtaan valmistamat urut saatiin kirkkoon vuonna 1950.

Kirkkoon on tehty aikojen saatossa korjauksia. Vuonna 1984 tehty peruskorjaus muutti kirkon ilmettä. Kuoriosaan hankittiin kastepöytä ja lukupulpetti. Nykyisessä asussaan kirkkoon mahtuu 400 henkeä.

Kirkolla on yhteinen parkkipaikka seurakuntakeskuksen kanssa. Käyntiosoite: Puolangantie 14.
Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka