Paltaniemen hautausmaa

Paltamon vanha hautausmaa, Paltaniemen metsähautausmaa

Paltaniementie 851, 87850 Paltaniemi

Vuonna 1726 valmistuneen Paltaniemen kuvakirkon ympärillä sijaitsee Paltaniemen vanha hautausmaa. Kirkon ja kellotapulin eteläpuolella on kirkkotarhan vanhin lähes kokonaan käytöstä pois jäänyt osa, jossa on myös pieni pyramidikattoinen kihlakunnantuomari C.P. Flanderin hautakappeli. Vanhan kuvakirkon lattian alle on aikoinan haudattu säätyläisiä ja rikkaita talonpoikia. Kirkon alle hautaaminen kiellettiin lopullisesti vuonna 1804.  Tästä vahasta tavasta on muistona Paltamon vanhan kirkon seinässä oleva Kajaanin pormestarin Matias Castrenin s.3.2.1693 k. 22.6.1771 hautamuistomerkki.

Kuvakirkon ympärillä on vanha hautausmaa, jota nimitetään myös vainajien varvikoksi. Hautausmaalla on myös Eino Leinon vanhempien ja kolmen siskon hauta. Tänne metsähautausmaalle haudataan nykyisin vainajia vain poikkeustapauksissa.

Uusia hautauslupia myönnetään vain, jos sukuhautaan on haudattu vainajan vanhempia tai isovanhempia ja jos kaikilta hautausoikeuden haltijoilta saadaan siihen suostumus. Vanhalle hautausmaalle haudattaessa omaisten on itse huolehdittava haudan kaivuusta, peittämisestä ja siistimisestä.

Paltaniemen kirkon sankarihautausmaan muistoristi.