Kangaskasseja, joissa rippikoululaisten käden kuvat

RIPPIKOULU 2023

Rippikoulu starttaa syksyllä. Kaikille 2008 vuonna syntyneille toimitetaan rippikoulun ilmoittautumislomake. Rippikoulun aloitus on sunnuntaina 4.12.2022 klo 13 kirkossa ja sen jälkeen info seurakuntakeskuksessa. Ilmoittautumislomake palautetaan infotilaisuudessa tai postitse merkinnällä RIPPIKOULU Kirkkokuja 1, 88300 Paltamo. Palauta ilmoittautumislomake, vaikka kävisit leirin jossain muualla. Tästä alkaa seurakuntajakso, joka on yhteinen kaikille, myös leirijakson muualla suorittaville.

Paltamon seurakunnan rippileiri pidetään Kainuun opistolla 1.-7.7.2022 ja konfirmaatio on 9.7.2022.

Leirimaksu on 120€. Pelkkä seurakuntajakso on maksuton.

Tiedustelut Sarilta p. 044 597 4766

Seurakunnassa on mahdollista suorittaa myös aikuisrippikoulu tai yksityisrippikoulu. Näistä lisätietoja saa kappalaiselta Marjatta Leinoselta tai kirkkoherra Esa Oikariselta.

Rippikoulun opetussunnuntait ovat 15.1., 12.2., 19.3.,16.4. ja 7.5. Rippikoululainen osallistuu messuun klo 13 Paltamon kirkossa, jonka jälkeen opetusta kirkossa ja seurakuntakeskuksessa. Rippikoululaisille tarjotaan lounas joko ennen messua tai messun ja opetuksen välissä, tieto ruokailuajasta ilmoitetaan rippikoululaisten Whatsup-ryhmässä ennen opetussunnuntaita. Whatsup-ryhmässä ilmoitetaan myös mahdolliset muutokset aikatauluissa tai muissa muutoksissa, esimerkiksi tapahtumiin tai tilaisuuksiin yhdessä osallistumisissa.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Raamattuja pöydällä

Konfirmaatio eli rippijuhla

Rippikoulu huipentuu Konfirmaatioon, joka pidetään rippikoulun jälkeen kirkossa, messun, eli ehtoollijumalanpalveluksen yhteydessä. Konfirmaatiossa nuori itse tunnustaa uskonsa ja ilmaisee halunsa liittyä kirkon yhteiseen uskoon.

Konfirmaation järjestelyistä kerrotaan tarkemmin täällä.