Ristijärven kirkko

Pappilantie 28, 88400 Ristijärvi

Ristijärven kirkko on Kainuun vanhin ympärivuotisessa käytössä oleva kirkko, paanukattoinen ja puinen ristikirkko. Sen on suunnitellut arkkitehti Gustaf af Sillén vuonna 1806. Vaikutteita hänen kerrotaan saaneen Italiassa Ravennassa sijaitsevasta keisari Valentinianus III:n äidin bysanttilaistyylisestä hautakappelista 450-luvulla.

Hautakappelin vaikutus näkyy erityisesti kirkon kookkassa keskustornissa. Alkuperäisissä piirustuksissa kirkonkello on suunniteltu tähän keskustorniin, mutta suunnitelma on sittemmin muuttunut ja kirkon viereen on vuonna 1840 rakennettu erillinen kellotapuli.

Sotkamon Urkurakentajat Oy:n valmistamat täysmekaaniset 21+1 äänikertaiset urutLinkki avautuu uudessa välilehdessä vihittiin käyttöön loppiaisena 2011. Ne korvasivat Kangasalan Urkutehtaan sähköpneumaattiset urut. Urut sijaitsevat parvella vastapäätä alttaria.

Kirkkoon sopii 350 ihmistä. Kirkon alttaritauluna on Toivo G. Tuhkasen maalaus "Jeesus ristillä". Kesäkuussa 2004 ripustettiin kirkon kuoriin vanha alttaritaulu "Ristiinnaulittu", jonka maalasi kirkon valmistumisvuonna 1807 oululainen Carl Petter Elftröm. Myöhemmin alttaritaulun kahta puolta sijoitettiin pienemmät kuvat. Toisessa oli Vapahtaja ristillä ja toinen esitti Hyvää paimenta kantamassa olallaan karitsaa. Nyt noiden pikkutaulujen kohtaloa ei tiedetä: Vapahtaja ristillä lienee vielä 1980-luvulla ollut pappilan seinällä, mutta on sittemmin ilmeisesti annettu pois?
Kirkkopihassa on v. 1918 kaatuneiden vapaussoturien muistomerkki sekä vuosina 1939-1944 kaatuneiden yhteinen sankariristi ja 125 sankarihautaa.

Kellotapuli rakennettiin tunnetun kirkonrakentaja Jaakko Kuorikosken johdolla I. Gustavsonin piirrustusten pohjalta samanaikaisesti Hyrynsalmen kirkon kellotapulin kanssa. Tapulissa on kaksi kelloa. Iso kello n.360 kilon painoinen, se on alunperin valettu Tukholmassa vuonna 1831. Kello halkesi vuonna 1948 ja se valettiin uudelleen entiseen muotonsa Ykspihlajassa. Uudelleenvalamisen yhteydessä kellon materiaaliin lisättiin tinaa ja kellon paino kasvoi noin kymmenen kiloa. Pienempi Juankoskella v. 2007 valettu kello painaa 160 kg.

Kansan suussa kulkee juttu, jonka mukaan kellotapulien piirustukset olisivat vaihtuneet ja Ristijärvelle olisi rakennettu Hyrynsalmelle tarkoitettu kellotapuli - ja päinvastoin. Aiheen tällaiseen juttuun on antanut kellotapulien vesikattojen muoto: Ristijärven tapulin vesikatto muistuttaa Hyrynsalmen kirkon tornin kupolia ja Hyrynsalmen tapulin katto taas muistuttaa Ristijärven kirkon tornin suoraviivaista kattoa. Ristijärven kellotapulin piirrustukset osoittavat, että Ristijärven kellotapulin katto oli todellakin alunperin piirretty kirkon katon kanssa samanlaiseksi.

Rakennusvaiheessa piirustuksista on kuitenkin poikettu. Valmiin kellotapulin muut yksityiskohdat ovat kyllä Ristijärven kirkon kanssa samaa paria, vaikka katto onkin erilainen.